понеделник, 10 юни 2013 г.

SEO копирайтинг – уникалност и повторение



Ако има нещо, което да е важно за един добър SEO копирайтинг, това е високата уникалност на текста и достатъчния брой повторения на дадена ключова дума или израз. Качеството уникалност на текста може да се разбере криво, ако човек е свикнал с класическото или по-скоро жаргонно значение на тази дума: „Уникално!”, демек – много яко.
Тука обаче случаят не е такъв. Уникален текст в значението му за SEO копирайтинг е текстът, който е минал през една човешка глава или буквално през един човешки мозък и този мозък го е моделирал (текста) по свой неповторим тертип.  Занимавайки се със SEO копирайтинг този мозък е използвал собствена лексика, собствен синтаксис и собствените си възприятия по дадена тема. Точно това прави текста уникален като пръстов отпечатък и подходящ за SEO копирайтинг. За SEO копирайтинг текстът трябва да е човешки в буквалния смисъл, а не роботизиран, въпреки че тъкмо роботи преценяват дали този текст и този SEO копирайтинг ще се индексират напред в търсачките. Стигнали сме до онзи Рубикон, в който човекът зависи от робота, а не роботът – от човека. Но все още се надхитряваме и не може да се говори за надмощие на роботите.
Освен уникалността, същината на един SEO копирайтинг е броят на повторенията. Ако в английския език повторението не се счита за един от десетте смъртни гряха, то за всеки грамотен на български език човек многото повторения означават лош вкус и слаба езикова култура. Но не и при създаването точно на този вид текстове. Повторенията трябва да са умерени, не прекалено много и не прекалено малко – счита се, че една наситеност от 5 % е достатъчно добра.  Досадното е, че освен създател на текстове, упражняващият SEO копирайтинг  трябва да се занимава и с доста технически неща – да проверява процента на наситеността на ключовата дума, процента на уникалността и т.н. Добрата новина е, че има достатъчно програмки за тази цел. Колкото и програмки да има обаче, те също отнемат време.
Особеност на този вид писане е, че копирайтърът трябва да употребява дадена ключова дума или ключов израз в точно определена форма и число. Това понякога създава истински трудности, защото, ако правилото се спази, текстът изглежда меко казано кретенски. Ето защо хората, които владеят добре SEO копирайтинг, са такива, които владеят добре и езика, на който го прилагат на практика. Българският има необятни синтактични възможности, за да използваш дадена дума или израз по точно определен начин, без при това да приличаш на неграмотен робот. С една дума – който си може, си може.